Saturday, April 11, 2009

Peristiwa 'Ulo kat Muo' (Ular di Muar)

Ini dia 'ulo' sawa tu.....!
Ahli bomba sedang memotong jala bagi mengeluarkan kepala 'ulo' yang terperangkap.

Pada hari Sabtu 11 April, 2009, saya dan anak perempuan saya Nuhaa, telah pulang ke kampung suami saya di Muar, Johor. Kami pergi menaiki bas ekspress KKKL pada jam 9.30 pagi dan sampai di perhentian bas Muar tepat jam 12.00 tengahari.

Sementara menanti anak saudara saya datang menjemput kami di sana, kami ternampak sekumpulan orang di tebing sungai di belakang perhentian bas tersebut. Kami dengan 'kepohnya' ke sana bagi meninjau apa yang sedang diperhatikan oleh mereka. Sangka saya mereka sedang berebut menanti ikan-ikan segar yang baru sampai....

Alangkah terkejutnya apabila kami melihat beberapa orang ahli bomba sedang melepaskan seekor ular sawa yang terperangkap di serawan jala di sebuah pondok di situ. Setelah lebih kurang lima minit, akhirnya ular sawa tersebut berjaya dilepaskan. Orang ramai bersorak gembira dan ahli bomba kemudian mempamirkan ular tersebut kepada kami yang menanti di tebing sungai.

Terdapat juga seorang wartawan yang hadir mengambil gambar. Saya juga tidak ketinggalan merakamkan kejadian tersebut. Yang peliknya Nuhaa sedikitpun tidak merasa takut dan sangat teruja mengenai peristiwa tersebut. Sepanjang hari Nuhaa asyik bercerita dengan semua orang mengenai ular sawa berkenaan.

2 comments:

  1. sorry terlambat comment ur entry below dah kuar new entry..
    kat muo mmg famous citer pasal ulo ni..
    once kat pasar tu .. mmg tempat pembiakan agaknya..

    ReplyDelete
  2. errr.. naper Baku sgt entry ni.. nak soh Nuha baca ker? hehehehe

    ReplyDelete

My Collection...